Cena świadczy o tym, że nie jesteś dla każdego

Wpis 11/10/2018

To słowa autorstwa Roberta Stępowskiego z książki pt. „Personal branding”, którą miałam ostatnio przyjemność przeczytać. One właśnie zainspirowały mnie aby bardziej zgłębić temat.

Tak często słyszę o konieczności budowania własnej marki. Szczególnie przeprowadzając wywiady z kobietami sukcesu działającymi w biznesie, panie wskazują, jak ważnym elementem jest takie działanie. Szczerze mówiąc, jeszcze parę lat temu byłam przekonana, że termin jest przeznaczony jedynie dla firm takich jak Apple, IBM, Google, Coca Cola czy Adidas. Jednak coraz częściej zaczynam nabierać ogromnego przekonania, co do słuszności i konieczności budowania marki osobistej.

Nie jest to jednak prosta sprawa. Pomimo szerokiej i powszechnej dostępności social mediów tj. Facebook, Instagram, Tweeter czy Linkedin oraz łatwości z jaką można publikować treści, budowanie odpowiedniego wizerunku wymaga spełnienia konkretnych wymogów. Nie jest problemem umieszczenie zdjęć z wakacji, czy komentowanie postów innych ludzi. W kontekście budowania własnej marki, zawsze pojawia się jednak pytanie, w jakim celu aktywizujesz się w sieci? Co to ma o Tobie powiedzieć? Co będą myśleć o Tobie osoby, które odwiedzą Twój profil?

Aby zbudować wartościową w oczach potencjalnych odbiorców markę, musisz ją zbudować na niezwykle solidnych podstawach. Co to oznacza?

Daria Bazydlo

Aneta Wątor, certyfikowany praktyk Kaizen oraz autorka książki „Kaizen w biznesie” w internetowym kursie pt. „Formuła budowania marki osobistej w 6 krokach Kaizen” wskazuje na to, że jednym z najważniejszych wymogów dotyczących budowania własnej marki jest jej naturalność. W związku z tym, warto określić z czym tak naprawdę jest mi „po drodze”. Co jest moją siłą, pasją oraz naturalnymi talentami, które mogę pokazywać światu? Postawienie na naturalność powoduje, że dzielimy się swoim prawdziwym życiem oraz wydarzeniami, które jemu towarzyszą. Dzięki temu jesteśmy spójni. Spójni ze sobą oraz w postrzeganiu przez naszych obserwatorów. Ponadto każdy z nas może pochwalić się swoimi unikatowymi, prawdziwymi talentami i zdolnościami. Psycholożka dr Joanna Heidtman1 głęboko wierzy w to, że każdy z nas ma swoje mocne strony i właśnie na tym powinniśmy budować swój rozwój, czy karierę zawodową tzw. budowanie na mocach. Ponadto wskazuje, że spójność, pasja i nasze ukierunkowanie powoduje, że zyskujemy większą szansę na to, że wszystko co zaplanujemy, może się nam udać. Nie ma więc konieczności tworzenia historii, które po zweryfikowaniu okazują się nieprawdziwe oraz mogą zniszczyć naszą markę na wiele kolejnych lat ale również odwiodą nas od dojścia do wyznaczonego celu.

Ogromne znaczenie w budowaniu swojej marki ma również pasja, o której była już mowa powyżej. To właśnie ona powoduje, że robisz to co kochasz oraz to co cię „kręci”. Prawdziwy sukces osiągany jest przez osoby, które zostały niemal pochłonięte przez swoją pasję. Jeżeli kochasz to co robisz, to każdy kolejny dzień będziesz się tym zajmować z wielką radością i ciekawością. Świadomie przeżywasz wszelkie wzloty, czy też upadki związane z tą pasją. Ale nie odchodzisz od niej tylko ze względu na to, że coś się nie powiodło. Otoczenie uwielbia obserwować takich ludzi. Ludzi którzy prawdziwie pasjonują się swoją pracą oraz inspirują do niej innych.

Warto również postawić na autentyczność. W świecie, w którym co chwilę kreowane są nowe brandy, kolejni celebryci, informacje oraz dominuje sztuczność, nadęcie i pokazywanie świata z tej tylko pięknej, często podkoloryzowanej strony, coraz bardziej doceniana jest autentyczność. Przybliżanie swojej marki, siebie jako normalnego człowieka – takiego jakim się jest. Bez pożyczania sobie cech innych ludzi, czy też osiągnięć. Pokazując swoje sukcesy ale również i porażki. To właśnie twoje prawdziwe historie mogą być źródłem ogromnej inspiracji dla innych.

Istotnym elementem budowania marki jest również zawartość treści, którą zamieszczasz w social mediach. I nie myślę tutaj tylko o linkach do artykułów, które wklejasz na stronie. To nie tylko wiedza udostępniona ale również wiedza i doświadczenie, które posiadasz Ty sam. To coś co sprawia, że odróżniasz się od innych ludzi. Warto więc wyjątkowo zadbać o to co czytasz, czym się interesujesz i czym się zawodowo oraz prywatnie zajmujesz. Ważne jest ciągłe poszerzanie wiedzy i horyzontów myślowych. Co może w tym pomóc? Regularne czytanie gazet, książek, serwisów internetowych. Uczestniczenie w konferencjach, szkoleniach oraz warsztatach tematycznych. I tu również pojawia się kolejny bardzo ważny element w rozwijaniu własnej marki.

Coś czego często nie doceniamy - sieć kontaktów. Pomimo tego, że tak często mówi się o networkingu i jego istotności dla rozwoju biznesów, postrzegamy go jako „lansowanie się”. Natomiast jak pisze Robert Stępowski sukcesu nie odnosi się w pojedynkę ani w życiu zawodowym ani prywatnym. W związku z tym należy nieustannie i uważnie szukać nowych kontaktów i to niezależnie od tego, czy będą one miały przełożenie na nasz biznes, markę czy na nasz problem. Zawsze warto szukać osób z którymi możesz współpracować, rozwijać się oraz z którymi możesz coś współtworzyć. Nowe znajomości mogą skutecznie zwiększyć nasz horyzont myślowy oraz zakres zainteresowań. Ponadto mogą nas bardzo wzbogacić wewnętrznie. Dzięki nowym znajomościom możemy również poszerzyć swój krąg ciekawych przyjaciół, odkryć nowe pasje a także nabyć nowych umiejętności. Nowe znajomości to nowe relacje a właśnie na relacjach bardzo często opiera się również sprzedaż i kształtowanie biznesu a tym samym również budujemy naszą markę wśród innych ludzi. Myślę, że tak negatywnie oceniamy networking gdyż postrzegamy to działanie jako sztuczną relację, wytworzoną w celu zawarcia jakiejś transakcji. Jednak właśnie wcale nie tak powinien on przebiegać. To właśnie również jego autentyczność i naturalność powoduje że ma sens.

A co z ceną o której mówi tytuł artkułu? Jak się ma cena do marki osobistej? To całkiem proste. Każda firma, której zależy na klientach oraz sprzedaży, dokłada wszelkich starań aby wypromować marki oferowanych produktów lub usług. Tworzona jest wręcz często historia, która stoi za każdą z nich a która ma za zadanie przyciągnąć klientów (storytelling). Za tworzenie tych opowieści, płacimy my, kiedy nabywamy produkty takich firm. To my decydujemy, ile jesteśmy w stanie zapłacić za dany produkt. Czasami zdarza się tak, że oszczędzamy przez kilka miesięcy aby zdobyć wymarzony produkt. I tak też jest z naszymi własnymi markami. Jeżeli prowadząc działalność gospodarczą, świadomie i autentycznie budujesz swoją renomę i markę, również dyktujesz warunki cenowe. Jeżeli dobrze odrobisz to zadanie, nie zawsze wszystkich będzie więc na Ciebie stać. Ale to właśnie dzięki swojej pracy będziesz mógł to zaobserwować.

Jeżeli więc mylisz o zbudowaniu własnej marki, warto wziąć powyższe wskazówki pod uwagę. Jednakże jest jeszcze wiele innych, których zastosowanie ma ogromny sens. Zastanów się przede wszystkim dlaczego zależy Ci na jej stworzeniu i przemyśl strategię działania. Jednak przede wszystkim zacznij działać! Nie obawiaj się że popełnisz błędy. Każdy który buduje swoją markę był kiedyś na początku tego procesu i nie zawsze podjęte działania miały pozytywne oddziaływanie. Ogromną umiejętnością jest uczenie się na własnych błędach, umiejętność przyznawania się do nich a następnie wdrażanie poprawy. Markę osobistą buduje się latami. To nie jest działanie parutygodniowe czy miesięczne. Jest to nieustanna praca, którą może wspomóc właśnie autentyczności, naturalności, …. Życzę powodzenia.


Książki, artykuły i filmy z których korzystałam podczas pisania artykułów i które śmiało mogę polecić:
1.Personal branding. Robert Stępowski.
2. Jesteś marką. Joanna Malinowska-Parzydło.
3. Wywiad z Beatą Kozyrą pt. Targi to budowanie prestiżu, marki i wiarygodności, Rzeczpospolita, 21 września 2018, nr 220.
4. https://www.youtube.com/watch?v=pWBr_u673P8&t=219s


sign

Wróć wkrótce po nową lekturę.